Má kariéra stevarda – 2. díl – Den konkurzu

21. září 2018 v 7:45 | Michal Zapský |  Můj příběh
Agentura poslala detaily konkurzu a doporučení, co si vzít s sebou a jak se obléct. Nikdy jsem na podobném výběrovém řízení pro zahraniční leteckou společnost nebyl a vůbec jsem netušil, co mě tam čeká. V té době (2007) na internetu žádné informace ohledně konkurzů nebyly, teda alespoň myslím, že ne. Já je totiž ani nevyhledával.

Fotografie celé postavy a pasového formátu jsem si nechal udělat u profesionála. Životopis v AJ jsem měl již z Irska, jenom ho stačilo aktualizovat.
Horší to bylo s oblekem. Tajně jsem doufal, že bych se mohl nasoukat do obleku z maturity...no, nenasoukal. Nejsem typ, co by nějak drasticky nabíral na váze, ale přeci jen, maturoval jsem před 11 lety.
Takže jsem pořídil nový oblek i boty.

Na konkurz, kde nevíte co Vás čeká, se nepřipravuje zrovna lehce. Já jsem se nejvíce obával testu z angličtiny a také toho, že vše vlastně proběhne v tomto jazyce. I přesto, že jsem v Irsku strávil 2 roky. Prostě jsem věděl, že má angličtina není na úrovni "Fluent", tak jak to požadovala letecká společnost. Někdy je asi lepší nevědět co Vás čeká, člověk se pak zbytečně nestresuje.

Den před konkurzem jsem si zkontroloval, zda mám vše potřebné. Šel jsem spát poměrně brzy s podvědomím, že nemám co ztratit. Pokud neuspěju, nic se neděje, práci si budu hledat dál.

Konkurz začínal v 8:30hod v pražském hotelu Panorama. Na místo jsem se dostavil o 30min dříve a hotelové loby bylo již zaplňeno pár kandidáty. Tohoto konkurzu se zúčastnilo 90 lidí.
K mému udivení jsem potkal kamarádku z dětství, kterou jsem neviděl asi tak 10 let. A to jsme oba ze stejného malého města! Tak jsme se hned dali do řeči a klábosili jsme spolu po celou dobu výběrového řízení (samozřejmě pouze o přestávkách).

Konkurz začal přesně podle plánu a to prezentací letecké společnosti. Obrázky nových nablízkaných letadel, obrovské budovy města Abu Dhabi a nebo nádherné pláže a všude samé palmy. Paradise!

Po prezentaci jsme po jednom přistupovali k personalistovi a odevzdávali svůj životopis s fotografií. Žádné otázky, hned se zkontrolovala vaše výška, tzv. Reach Test. Na zdi je páska ve výšce 212cm a vaším úkolem je na ni dosáhnout jednou rukou. Ženy bez bot, stání na špičkách je povoleno. Muži si boty mohou ponechat, ale na špičky si stoupnout nemohou.

Pár kandidátek nebylo schopno na tuto hranici dosáhnout a tím jejich konkurz automaticky končí. Vyjímky neexistují. Tento test se provádí z důvodu bezpečnosti na palubě letadla. Budoucí palubní personál musí být schopen dosáhnout na schránky nad sedačkami. Nejen k uložení zavazadel, ale hlavně k dosažení nouzových přístrojů, které bývají v těchto prostorách uloženy.

Výběr kandidátů se tedy zúžil a následoval test z anglického jazyka. Mé obavy byly pryč v momentu, kdy jsem zahlédl první otázku. Opravdu jednoduchý test. Bohužel, pár dalších účastníků tímto testem neprošlo.

Následovala pauza a po ní přišla na řadu osobní prezentace. V té době nás bylo zhruba 65. Byli jsme všichni ve stejné místnosti a po jednom jsme chodili ke stolku a vytáhli si papírek, kde bylo jedno slovo, např. sport, kniha, rodina, auto, příroda...cokoliv. První kandidát měl minutu na přípravu a po té šel na malé pódium a před všemi 65 lidmi musel hovořit po dobu jedné minuty na své vylosované téma. Když šel tento kandidát na pódium, jeho soused/ka si vytáhla papírek a měl/a minutu na přípravu. A takhle to pokračovalo...

Nikdy jsem před tolika lidmi nemluvil a docela mě to děsilo. U některých kandidátů bylo slyšet, jak se jim chvěje hlas a rudne tvář. Měl jsem celkem štěstí na své téma...sport. Během té minuty, co jsem měl na přípravu, jsem si v hlavě nachystal pár vět a ujistil se, že to bude v pohodě. Bylo to přesně naopak. Jak jsem vstoupil na pódium a viděl před sebou 65 lidí, kteří čekají na Váš "proslov", vedle sebe stolek s třema personalistama, všechny připravené věty byly rázem pryč. V paměti pouhá tma.

Tak začala těžká improvizace. Po první a druhé větě jsem se celkem uklidnil a nakonec mluvil celou minutu. Jestli byl můj projev plynulý a jestli vůbec dával smysl, nemohu posoudit. Ale zřejmě to nebylo tak zlé, jelikož jsem postoupil do dalšího kola!

Po další přestávce a vyřazení neúspěšných kandidátů, nás postupovalo zhruba 40. Následovala skupinová diskuse.

Rozdělili nás do 4 skupin, v každé skupině 10 kandidátů. Naše skupina dostala téma "Survival". Loď se potápí, na palubě je 30 lidí, ale na záchraný člun se jich vejde pouze 20. Mezi nimi důchodce, doktor, právník, politik, apod. Přesné znění si již nepamatuji. Při tomto druhu cvičení nejde vůbec o výsledek. Jde o to, jak se ve skupině chováte. Není dobré být příliš dominantní, ani tichý. Nejlepší je být někde uprostřed.

Následovala další pauza a eliminace neúspěšných kandidátů...postupuji dále a to do posledního kola - k finálnímu pohovoru - Final Interview.

Finálního pohovoru se zúčastnilo 25 lidí. Pohovor probíhal v přátelském duchu, pouze s jedním personalistou. Byl jsem přiřazen k pánovi z Filipín. Naprosto pohodový rozhovor, otázky typu, proč vlastně chci být stevardem a otázky z mého životopisu, který měl personalista před sebou. Jak se mi líbilo v kasinu, apod. O práci v kasinu jsme se bavili asi tak 5 minut a bylo vidět, že personalistu toto téma baví. Celý pohovor trval méně než 10 minut.

Následovala pauza a nervy drásající očekávání. Uvědomoval jsem si, že když už jsem došel tak daleko, byla by škoda, kdyby mě nevybrali.

Jeden z personalistů předstoupil s výsledky. Z 25 kandidátů, jich 20 bylo úspěšných. Já i moje kamarádka jsme byli mezi nimi!!!

Obrovská úleva. Podíval jsem se na hodinky, které ukazovaly 17:30. A ještě zbývaly formality. Ale ty už splňujete s radostí, protože víte, že jste uspěl/a.
Všech 20 nás muselo vyplnit formuláře a dotazníky o našem možném nástupu. Vše se odesílalo do Abu Dhabi, ke konečnému schválení.


Tzv. Golden call (v mém případě golden email) jsem obdržel 10 dní po konkurzu. Gratulace přišla i z agentury. Ve věku 29 let, jsem byl oficiálně přijat na pozici stevarda, k letecké společnosti Etihad Airways se sídlem v Abu Dhabi...

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama